نخستین راه پی بردن به تاریخ و پیشینه طراح

نخستین راه پی بردن به تاریخ و پیشینه طراحی زیورالات، بررسی رسوم، سنت ها و اجساد دفن شده با پوشاک   و زیورآلات می باشد. نقاشی ها، پیکره ها، مجسمه ها و طرح های روی موزاییک ها و کاشی کاری ها دلایل بسیاری را مبنی بر استفاده از جواهرات در مناطق مختلف دنیا ارائه می دهند.

Image result for ‫زیورآلات‬‎

این احتمال مطرح میگردد که انسانهای ماقبل تاریخ به آراستن خود قبل از استفاده از پوشش و لباس فکر کرده بودند.پیش از کشف فلزات گرانبها، انسانهایی که در کنار دریا می زیستند خودرا با انواع مختلفی از صدف ها، استخوان و دندان ماهی ها و سنگریزه های رنگی می آراستند.

مردمانی که دور از دریاها زندگی می کردند از حیواناتی که برای غذا شکار می کردند استفاده کرده و باشاخ گوزن، عاج ماموت و همه نوع استخوان، زیورآلات می ساختند و بطرز استادانه ای این مواد را از شکل طبیعی خود تغییر داده و برای تزئین آنها از پوست حیوانات و پر پرندگان بهره می گرفتند. پس از این عصر، تغییر از شکل زندگی چادر نشینی به زندگی شهری و تولد تمدن های باستانی صورت میگیرد. اکثر نظام های اجتماعی در حاشیه رودخانه های بزرگ شکل گرفتند. رودخانه ها سبب تسهیل کشاورزی و پرورش حیوانات اهلی می شدند و بطور غیر مستقیم این امر به کشف ذخایر رسوبی دست نخورده کانیها که میان آنها طلا و سنگ های قیمتی وجود داشت منتهی گردید. پس از گذشت سالها شکل های محدود زیورآلات زمانهای باستانی چند برابر شدند تا زیورآلاتی رابرای همه قسمت های بدن شامل شوند.برای قسمت سر: تاج، نیم تاج، تاج مثلثی، سنجاق سر، شانه، گوشواره، حلقه بینی، حلقه لب، پوشش گوش، پوشش سر و زیور آلات آراستن مو.گردن و سینه : گردنبند، آویز ، سنجاق و گل سینه، مدال، ساعت زنجیردار.بازو و دست:   النگو، دستبند، انگشتر و حلقه، ساعت.پا: پابند و مچ بند پا، سگک کفش..تاریخ هزاره سوم قبل از میلاد :در میان مثال های فراوان زیورالات عصر باستان، به نمونه های یافت شده در مقبره ملکه پو آبی ( pu- abi) در سومر در محلی که امروزه tell al- muqavyyar خوانده می شود اشاره می گردد که مربوط به سه هزار سال قبل از میلاد مسیح می شود. در سرداب، قسمت فوقانی جسد ملکه با نوعی لباس بلند ساخته شده از مهره های طلا، نقره، لاپیس لازولی، کارنلین، عقیق سرخ و کلسدونی پوشیده شده است و حاشیه لبه پایینی با آویزهایی ساخته شده از استوانه های کوچکی از طلا، کارنلین و لاپیس لازولی تزیین گشته است. نزدیک بازوی راست او سه سنجاق بلند از طلا با قطعات لاپیس لازولی ، سه طلسم به شکل ماهی که دوتای آنها از طلا و یکی از لاپیس لازولی و ۴/۱ طلسمی طلایی منقش به شکل ۲ غزال نشسته یافت گردید. بر سر ملکه تاجی سه تکه است هر قسمت از قسمتی که در پایین آن قرار گرفته است کوچکتر می باشد و توسط نوار طلایی پهنی بهم متصل شده اند. قسمت اول تاج که روی پیشانی را می پوشاند از حلقه های شبیه بهم بزرگی ساخته شده است در حالیکه دومین و سومین قسمت با تقلیدی واقع گرایانه از برگ های بید و صنوبر طراحی و ساخته شده اند. در بالای تاج گلهایی از طلا قرار دارند. ساقه گلبرگ ها به رنگ آبی و سفید تزئین شده اند. پشت سر در آرایش موها نوعی شانه اسپانیایی با دندانه هایی تزیین شده با گلهای طلایی قرار دارد. گوشواره های طلایی بسیار بزرگ دایره ای شکل و تقریبا لوله ای که از سمت مرکز به طرف گوش باریک میگردد آرایش قسمت سر را تکمیل می کنند.در گردن گردنبندی از سه ردیف سنگ های نیمه گرانبها وجود دارد که بوسیله یک گل درون قابی دایره ای از جنس طلا از هم جدا شده اند. در انگشتان دست تعداد زیادی انگشتر قراردارد(شکل ۱). مقادیر بسیاری از مچ بندها و بازوبندها متعلق به مستخدمین و ملازمین و حتی اسب های مراسم تشیع وجود دارند. در آن زمان رسم بود ملازمین ملکه پس از مراسم تدفین در سرداب ملکه خود را می کشتند. همانطور که توضیح داده شد شکل های جواهرات سومری ها نسبت به نمونه های جواهرات امروز بسیار متعددتر بوده است و نشانه نوعی تکامل این صنعت در تاریخ است. تقریبا تمام فرایندهای تکنیکی جوش خوردن، عیارگیری، ملیله کاری، برش سنگ حتی لعاب کاری و مینا کاری شناخته شده بودند. منبع الهام علاوه بر شکل های هندسی ( صفحه ای ، دایره ای ، لوله ای ، کروی)، حیوانات و گیاهان بودند.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *