مقدار مصرف روزانه لبنیات شما چقدر است؟

كلسيم مهم ترين و معروف ترين ماده موجود در شير است كه با تامين نياز بدن به كلسيم، براي استحكام استخوان ها مفيد است. اما مطالعات اخير نشان مي دهد كه لبنيات تاثيرات مثبت ديگري از جمله تنظيم وزن، محافظت از در برابر سرطان كلون و خواص پروبيوتيك دارد. از همين رو منطقي است كه اين خوراكي ها حتما در برنامه غذايي روزانه جايگاه ويژه اي داشته باشند.

ba124

تعادل در مصرف انواع محصولات لبني

به جز در موارد عدم تحمل لاكتوز و آلرژي نسبت به پروتئين هاي شير توصيه نمي شود تا ديگر محصولات لبنی جايگزين يكديگر شده و بعضي كنار گذاشته شوند. زياده روي در مصرف لبنيات نيزز مانند هر خوراكي ديگري مفيد نيست؛ زيرا يك نوع محصول نمي تواند به تنهايي همه نيازهاي ما راا تامين كند. همچنين زماني كه يك نوع لبنيات خيلي مصرف مي شود، تمايلي به ديگر محصولات وجود نخواهد بود. به علاوه، هر كدام از اين خوراكي ها خواص منحصر به فردي دارند. افراط در مصرف يك محصول و عدم مصرف كافي محصولي ديگر مطمئنا مشكلاتي براي سلامتي در پي خواهد داشت:

  • مصرف خيلي زياد شير باعث مشكلات گوارشي مي شود.
  • مصرف خيلي زياد پنير دريافت بسيار بالاي چربي و نمك را در پي دارد.
  • مصرف خيلي زياد ماست هاي ميوه اي مقدار بالايي شكر را به همراه دارد.
  • لبنيات پرچربي سبب افزايش چربي بدن مي شوند.

بايد اشاره كرد كه چربي هاي اشباع موجود در خوراكي هاي دامي از جمله لبنيات کاله هميشه هم مضر نيست و بعضي از آنها خواص مثبتي دارند. يكي از آنها اسيد ميريستيك است كه در شير وجود دارد اما البته نبايد در مصرف آن افراط كرد. نوعي ديگر از اين اسيدهاي چرب موجود در شير تاثيرات مختلفي در متابوليسم دارند.

مقدار مناسب لبنيات روزانه

نبايد لبنيات را از برنامه غذايي روزانه حذف كرد. گرچه خوراكي هاي اجتناب ناپذير نيستند و مي توان بدون مصرف لبنيات زندگي كرد البته در صورتي كه ديگر منابع غذايي كلسيم جايگزين آن شود كه هميشه انتخاب چندان ساده اي نيست. به علاوه، كلسيم شير تاثيرات خاصي ديگري نيز دارد.

مصرف در حد متوسط لبنيات بهترين روش براي تامين نياز بدن به كلسيم است؛ البته در صورتي كه به خاطر عدم تحمل پروتئين هاي شير منع مصرف وجود نداشته باشد.

  • مصرف متوسط يعني 2 تا 3 سهم در روز البته نه اين مقدار در مورد  پنير. پنير خوراكي شور و چربي است كه نبايد روزانه بيشتر از يك سهم مصرف شود.
  • در مورد سالمندان و نوجوانان معمولا 3 سهم و خانم ها و آقايان فعال 2 سهم توصيه مي شود.
  • ورزشكاران حرفه اي و افراد پرخور نيز بايد 3 سهم لبنيات در روز مصرف كنند.

همچنين بعضي از محصولات لبني مانند ماست به خاطر دارابودن فلور ( ميكرو ارگانيسم هاي زنده) خواص پروبيوتيك دارند كه در شرکت لبنیات کاله تولید میشوند براي سلامت بسيار مفيد است.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *