سلامت و تعذیه 

طرز تهیه دال عدس

دال عدس یک نوع عدس نارنجی رنگ است که ریزتر از عدس معمولی است. جنوبی‌ها با این عدس نوعی غذا یا خوراک یا خورش درست می‌کنند که بسیار خوشمزه است. نحوه ی درست کردن این خوراک تقریبا مانند عدسی است.

عدس خواص زیادی دارد. این ماده باعث تقویت عضله قلب و حفظ سلامتی می‌شود و به رشد و نمو کودکان کمک می‌کند. عدس فعالیت سلول‌های مغز و هوش و حافظه را زیاد می‌کند و یک خوراک مناسب برای کودکان محصل شماست.

پزشکان توصیه می‌کنند کسانی که دچار کم‌ خونی هستند عدس را در برنه غذاییشان قرار دهند. کسانی که دوران نقاهت را می‌گذرانند و سالمندان می‌توانند از این غذای مفید برای وعده‌های غذاییشان استفاده کنند.

مواد لازم برای تهیه دال عدس:

  • ۲ پیمانه عدس قرمز
  • ۱ عدد پیاز بزرگ
  • ۲ قاشق سوپ خوری سیر رنده شده
  • ۲ قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی
  • ۲ عدد سیب زمینی متوسط
  • ۲ عدد لیمو عمانی
  • ۱ قاشق چایی خوری ادویه
  • ۱ قاشق غذا خوری فلفل قرمز
  • ۱ قاشق غذا خوری روغن
  • تمبرهندی به میزان دلخواه

طرز تهیه دال عدس

ابتدا پياز را با روغن سرخ كرده طلايی رنگ كه شد سير را اضافه می‌كنيم و كمی تفت می‌دهيم سپس رب فلفل ادويه ليمو عمانی و سيب زمينی وعدس را همه با هم اضافه كرده و حرارت را كاملا ملايم كنید تا با بخار بپزد.

هر از چند گاهی هم مواد را زير و رو كرده تا به ته ديگ نچسبد زيرا عدس قرمز فورا به ديگ می‌چسبد بعد از اينكه عدس آب انداخت آب تمر و آب را به ميزان لازم اضافه كرده ونمک را نيز اضافه مي‌كنيم و مي‌گذاريم مواد كاملا پخته شوند.

وقتی غذای ما جا افتاد زير آن را خاموش می‌كنيم و با گوشت كوب دال عدس را می‌گوبيم (به خاطر سيب زمينی موجود در آن بايد كاملا له شود.)

اين غذا را می‌توان با ترشی نیز سرو كرد.

پست های مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید