سريع‌ترين دوره رشد و نقش تغذیه

اولين 12 ماه زندگي سريع‌ترين دوره رشد در زندگي يك انسان است. وزن يك نوزاد مي‌تواند در طي 12 ماه، 3 برابر شود. اطمينان از اينكه فرزند شما به خوبي تغذيه مي‌شود به‌منظور رشد و نمو طبيعي بااهميت است. تغذيه با شير مادر به‌عنوان تنها منبع تغذيه تا 66 ماه اول زندگي و يا فرمولاي نوزادان در صورتي‌كه شما قادر به شير دادن به نوزاد خود نباشيد، ارجح است. راهنماهاي غذايي براي كودكان و نوجوانان كه توسط انجمن ملي تحقيقات پزشكي و بهداشت (NHMRC) ارائه شد، بيان مي‌كند كه در سن شش ماهگي، فرزند شما به آهن اضافي از مواد غذايي احتياج دارد و از نظر فيزيكي آماده يادگيري نحوه غذاخوردن مي‌باشد. تغذيه با شير مادر يا فرمولاي شيرخواران، همچنان به‌عنوان با اهميت‌ترين منبع تغذيه ادامه مي‌يابد. در حدود سن 12 ماهگي، فرزند شما بايد مشابه غذاي مصرفي ديگر كل اعضاي خانواده مصرف نمايد كه شامل نان‌ها، غلات، ميوه‌ها، سبزيجات، حبوبات، لبنيات، گوشت، ماهي و تخم مرغ مي‌باشد.

چه هنگامي مواد غذايي براي اولين بايد پيشنهاد شوند؟

در سن 6 ماهگي، سيستم هضمي، توانايي بلعي و كنترل زبان فرزند شما به‌اندازه كافي توانمند شده‌اند تا بتوانند بعضي مواد غذايي جامد را مصرف كنند. همچنين شما بايد توجه داشته باشيد كه فرزند شما به مواد غذايي كه مصرف مي‌كنيد نگاه مي‌‌كند و خواستار گرفتن و در دهان خود كردن مي‌باشند. اين‌ها نشانه‌هايي هستند كه فرزند شما آماده شروع به مصرف غذاهاي جامد مي‌باشد، است.

چه غذاهايي براي اولين بار بايد پيشنهاد شوند؟

راهنماهايي غذايي استراليا براي كودكان و نوجوانان پيشنهاد مي‌‌كند كه غلات برپايه برنج غذاهاي مناسبي براي شروع هستند. مطمئن شويد كه غلات مصرفي فرزندتان با آهن غني شده باشد، زيرا كه در حدود سن 6 ماهگي ذخاير آهنن فرزند شما رو به كاهش مي‌رود. وقتي‌كه غلات برنجي مورد تحمل و قبول فرزندتان قرار گرفت، سبزيجات و ميوه را مي‌‌توان پيشنهاد كرد. سبزيجات مثل سيب‌زميني، كدو تنبل، هويج و كدو سبز، و ميوه‌ها سيب و گلابي آبپز شده معمولاً براي اولين بار پيشنهاد مي‌شوند. غذاهاي جديد را يكي‌يكي معرفي كنيد و به‌مدت 2 روز قبل تا تلاش براي ارائه غذاي جديد صبر كنيد. اين روش مناسب براي جدا كردن مواد غذايي است كه ممكن است عكس العملي را ايجاد كنند.

بیمارستان کودکان رویال در وست‌مید، توصیه می‌کند که گوشت و مرغ را می‌توان در حدود 7 ماهگی به کودکان معرفی نمود. غلات بر پایه جو دوسر و گندم را همچنین می‌توان از 7 تا 8 ماهگی ارائه نمود (همچنین برنج، ماکارانی و تست). تخم مرغ آبپز را میتوان در سن 10 و 11 ماهگی به کودک داد.

اغلب توصیه می‌شودکه در کودکانی که سابقه خانوادگی آلرژی را دارند، معرفی غذاهایی که بالقوه آلرژیک هستند با تأخیر انجام شود (مانند تخم مرغ، بادام زمینی، مغزها، گندم، شیر و ماهی). تحقیقات جدید پیشنهاد می‌کنند که اجتناب از غذاهای آلرژیک، بروز آلرژی را کاهش نمی‌دهد، و ممکن است حتی با افزایش خطر آلرژی‌ها در ارتباط باشد. اگر در سابقه خانوادگی شما یک آلرژی شناخته شده وجود دارد قبل از ارائه ماده غذایی جامد با پزشک خود مشاوره کنید.

چه زمانی می‌توان لبنیات را پیشنهاد نمود؟

لبنیات شامل شیر، پنیر و ماست شامل حداقل 10 ماده مغذی ضروری که برای رشد و نمو فرزند شما با اهمیت می‌باشد، است. این مواد شامل ویتامین A، ویتامین B12، ریبوفلاوین، کلسیم، کربوهیدرات، منیزیم، فسفر، پروتئین، پتاسیم و روی. لبنیات (به طور مثال فرآورده های لبنی کاله) معمولاً به‌عنوان یک قسمت عمده در رژیم غذایی مورد نیاز برای رشد کودک می‌باشد.

شیر را می‌توان در مقادیر کم در سن حدود 8 ماهگی به کودک ارائه داد. شیر را نباید جایگزین شیر مادر یا فرمولای شیرخوار به‌عنوان نوشیدنی اصلی کرد، ولی شما می‌توانید آن را در غلات بریزید یا آن را به فرنی تبدیل نمایید. صبر نمایید تا فرزندتان به سن 12 ماهگی برسد سپس شیر را به‌عنوان یک نوشیدنی ارائه دهید. از آن‌جایی که شیر قبلاً پاستوریزه شده احتیاجی به جوشاندن شیر قبل از ارائه به کودک وجود ندارد. شیرهای بلند‌مدت به همان اندازه شیر تازه مغذی و برای ارائه دادن به کودک ایمن هستند. راهنماهای غذایی برای کودکان و نوجوانان توصیه می‌کند شیر کم چرب برای کودکان زیر دو سال مناسب نمی‌باشد. برای کودکان زیر دو سال، چربی شیر یکی از منابع عمده انرژی، ویتامین‌های خاص و انواع بااهمیت چربی می‌باشد. اهمیت محتوای چربی شیر با افزایش رشد کودک کمتر می‌شود زیرا مواد غذایی دیگر که شامل این مواد مغذی باشند در رژیم غذایشان مصرف می‌شود.

ماست هنگامی‌که کودک شما در حدود 8 ماهگی است توصیه می‌شود. پنیر همچنین در حدود 8 ماهی معرفی می‌شود. گونه‌های کم چرب را انتخاب نمایید. پنیر را می‌توان به صورت رنده شده با سبزیجات در سس پنیر همراه با گوشت استفاده کرد. می‌توان این غذا را به‌عنوان یک میان وعده تغذیه‌ای عالی، زمانی ‌که فرزند شما قادر به مصرف مواد غذایی با دست خود است ارائه کرد.

بافت ماده غذایی باید چگونه باشد؟

از آنجایی که فرزند شما بزرگ‌تر می‌شود، مواد غذایی باید کمتر مخلوط و له شوند تا فرزند شما جویدن را بیاموزد. در ابتدا، مواد غذایی باید پوره شده باشند یا به‌خوبی له شوند. در حدود سن 7 تا 8 ماهگی، فرزند شما باید آماده مصرف مواد غذایی غذاهای له شده با توده کوچک و نرم باشد. وقتی فرزند شما توانایی گرفتن کامل اجسام را در دست خود داشت، از آن زمان می‌توانید غذاهای انگشتی را به فرزند خود ارائه دهید. در سن 12 ماهگی فرزند شما باید قادر به مصرف غذاهای خورد شده (ریز و کمی‌درشت) را داشته باشد. برای جلوگیری از خفگی، از تکه‌های سخت کوچک مواد غذایی مثل مغزها و سبزیجات نپخته خودداری کنید و همیشه کودک خود را در هنگام مصرف مواد غذایی مشاهده کنید.

چه میزان ماده غذایی باید پیشنهاد شود؟

هنگامی‌که یک ماده غذایی جدید را به رژیم غذایی فرزندتان اضافه می‌کنید، فقط یک قاشق چایخوری ارائه دهید. به آرامی به مقدار غذا اضافه کنید. به یاد داشته باشید این اولین غذاها برای سیر کردن فرزندتان ارائه نمی‌شوند صرفاً جهت این است که یاد بگیرند چگونه غذا مصرف کنند. کودکان را مجبور به مصرف غذا نکنید. کودکان معمولا به شما خواهند گفت که غذا به چه میزانی برای آن‌ها کافیست که این کار را هم با تکان دادن سر و با امتناع از باز نمودن دهان انجام می‌دهند.

آیا باید غذاهای کم چرب را ارائه داد؟

غذاهای کم‌چرب در کودکان زیر دو سال توصیه نمی‌شود. شیرخواران و کودکان کم‌سن به سرعت رشد می‌کنند. نوزادان و کودکان کم سن و سال بسیار سریع رشد می‌کنند و برای به دست‌آوردن انرژی به‌منظور رشد و نمو به منابع چربی در شیر کامل، پنیر، ماست و در غذاهایی مانند تخم‌مرغ و گوشت احتیاج دارند. همچنین کودکان کم سن و سال برای رشد مغزی سالم به بعضی از چربی‌ها در رژیم غذایی‌شان به‌منظور تأمین اسیدهای چرب ضروری نیاز دارند.

در رابطه با آب‌میوه‌ها چطور؟

آب‌میوها‌ها ضرورتی ندارد که در رژیم غذایی نوزادان باشد. مواد مغذی در آب‌میوه بهتر از میوه‌های تازه‌ای که فیبر را به رژیم غذایی اضافه‌می کنند، به‌دست می‌آیند. آب‌میوه‌هایی که از نظر میزان شکر بالایی دارند می‌توانند در پوسیدگی دندان دخیل باشند، و در مقادیر بالا حتی می‌تواند باعث اسهال شود.

در رابطه با عدم تحمل لاکتوز چطور؟

عدم تحمل لاکتوز به طور نادر در نوزادان دیده می‌شود. شیر مادر در حقیقت میزان بالایی لاکتوز (بیشتر از شیر گاو) دارد. عدم تحمل لاکتوز می‌تواند بعد از یک بیماری شدید معده‌ای (عفونت روده‌ای معده‌ای) ایجاد شود اما بعد از این‌که فرزند شما دوباره بهبودی یافت محصولات لبنی باید به‌تدریج دوباره ارائه شوند.
اکثر کودکان مبتلا به عدم تحمل لاکتوز حداقل قادر به مصرف بعضی از محصولات لبنی هستند. ماست دارای باکتری‌های طبیعی می‌باشد که به هضم لاکتوز کمک می‌کند. پنیر که عملاً هیچ لاکتوز و مقدار کمی از شیر را ندارد، ممکن است همراه وعده‌های غذایی تحمل شود. اگر شما متوجه شده‌اید که فرزند شما عدم تحمل لاکتوز دارد، به پزشک عمومی به‌منظور دریافت اطلاعات بیشتر مراجعه کنید.

رشد از نوزادی تا کودک نوپا

فرزند شما باید چگونگی مصرف غذاهای مختلف را بیاموزد. به‌خوبی شناخته شده که رفتار کودک منعکس‌کننده عادات پدر و مادرشان می‌باشد. یک نمونه رژیم غذایی سالم را با لذت بردن از مقدار فراوان میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات، محصولات لبنی و گوشت کم‌چرب تنظیم نمایید. محصولات لبنی مقدار مناسبی از مواد مغذی به‌منظور رشد فراهم می‌کنند.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *