اخبار متفرقه 

ساعت نیاز بدن به خواب

بدن شما برای بهتر کارکردن به میزان مشخصی یعنی 8 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارد. در صورتی که نتوانید 8 ساعت بخوابید، کم خوابی تان افزایش می یابد. انگار که بیشتر از میزان پس انداز خود خرج کنید. اگر روز دوشنبه 5 ساعت، سه شنبه 6 ساعت و چهارشبنه 7 ساعت بخوابید، در مجموع 6 ساعت (6=1+2+3) کمبود خواب خواهید داشت.

وقتی می توانید خوب بخوابید که تا حد ممکن کمترین تغییر را در کار روزمره داشته باشید و سخت ترین مبارزه ای که با بدن خود می کنید بیدارماندن در دوره های طولانی متناوب، انباشت کم خوابی و تلاش برای خوابیدن برخلاف روند طبیعی ریتم خواب و بیداری است. این مسئله هنگامی سخت تر می شود که بخواهید بخوابید یا بیدار بمانید.

«به چند ساعت خواب نیاز دارم؟» یکی از رایج ترین سوال هایی است که متخصصان خواب می شنوند. این سوال اغلب با زیرکی مطرح می شود:

«دکتر، من آدم پرمشغله ای هستم. دارم شرکتم رو توسعه می دم، در حال درس خوندنم، دارم طبقه بالای خونه ام رو می سازم، سه تا بچه دارم، نمی تونم یک سوم از زندگیم رو در خواب بگذرونم. می شه هر شب 4 یا 5 ساعت بیشتر نخوابم؟» پاسخ کوتاه این است: «نه، احتمالا نمی تونید.»

این سوال را کمی عمیق تر بررسی می کنیم.

افرادی که ساعت خواب نرمال کوتاه، استاندارد یا طولانی دارند

نیاز به خواب در میان افراد جامعه مانند بسیاری از ویژگی های فردی مثل قد، هوش و اندازه کفش متفاوت است. تعداد اندکی از مردم به خواب کم (4 تا 6 ساعت) و معدودی نیز به خواب زیاد (9 یا 10 ساعت) نیاز دارند. اما بدن اغلب مردم به مدت متوسط خواب (7 یا 8 ساعت) نیاز دارد. بسیاری از متخصصان خواب بر این باورند که تقریبا همه مردم به حداقل 7 ساعت و نیم خواب نیاز دارند تا بهترین عملکرد را داشته باشند. این معیاری خوب برای متوسط افراد است.

طبیعی است که بخواهید بدانید نیاز شخص شما چقدر است، نه نیاز متوسط افراد جامعه. بهترین روش برای محاسبه میزان نیازتان به خواب این است که به حرف بدن خود گوش دهید. باتجربه ای که دارید باید دریابید که به چقدر خواب احتیاج دارید تا احساس کنید خستگی تان به کلی رفع شده است. منظور این است که در این حالت باید:

–    به راحتی از رختخواب بیرون بیایید.

–    در طول روز خواب آلود نباشید.

–    مشکلی در متمرکز کردن فکر خود نداشته باشید.

–    به طور کلی در حالت خوبی به سر ببرید.

یک دقیقه وقت صرف کنید و ببینید چه مقدار خواب برایتان کافی نیست. در اینجا کلید کار در خواب آلودگی هنگام روز است. در روزهایی که احساس خواب آلودگی می کنید، فکر کنید شب قبل چندساعت خوابیده بودید. در احساس خواب آلودگی در طول روز، احتمالا در حالت های زیر کمبود خواب دارید:

–    به سختی از رختخواب خارج می شوید.

–    اغلب عصبانی هستید.

–    به سختی فکر خود را متمرکز می کنید.

–    بعد از ناهار یا شام، در سینما، هنگام تماشای تلویزیون یا در حال رانندگی چرت می زنید یا میل به چرت زدن دارید.

اگر هر دو حالت استراحت کامل یا خواب آلودگی را تجربه کرده باشید، باید بتوانید میزان خوابی را که واقعا نیاز دارید محاسبه کنید. اما اگر پیداکردن یک رقم مشخص برایتان مشکل است باید نیاز واقعی بدنتان را در یک روال عادی معین کنید. تکرار می کنم که برای اغلب مردم 7 ساعت و نیم تا 8 ساعت خواب روزانه کافی است. البته ممکن است شما متوجه شوید که وضعیتی غیرمعمول دارید. کسانی هستند که با 6 ساعت خواب شبانه کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام می دهند و افراد خوش شانسی هم هستند که فقط به 5 ساعت خواب نیاز دارند.

مقایسه خواب انسان و حیوانات

انسان در مقایسه با پستانداران دیگر به طور متوسط هر روز به 7 تا 8 ساعت خواب تمایل دارد. در اینجا فهرستی از حیوانات و مقدار خوابی که در شبانه روز به آن نیاز دارند، آمده است:

اسب: 3 ساعت، گاو: 4 ساعت، فیل: 4 ساعت، زرافه: 4.5 ساعت، خرگوش: 8 ساعت، خوکچه هندی: 9.5 ساعت، بوزینه: 9.5 ساعت، دلفین: 10 ساعت، سگ: 10 ساعت، گربه: 12.5 ساعت، همستر (موش بزرگ): 14 ساعت، تنبل (نوعی میمون): 14.4 ساعت، خفاش: 19 ساعت.

اسب ها با اینکه می توانند در حال درازکش بخوابند اما ایستاده می خوابند.

خواب چکاوکی و خواب جغدی

سه شکل کلی در خوابیدن وجود دارد: افرادی که خوابشان استاندارد است، کسانی که مانند چکاوک ها و کسانی که مانند جغدها می خوابند.

چکاوک ها: درصد کمی از افراد به طور مادرزادی تمایل دارند که شب ها زود به رختخواب بروند و صبح ها زود از خواب برخیزند. چکاوکی ها با رفتن به رختخواب بین ساعت 9 و 10 شب و بیدارشدن بین ساعت 5 و 6 صبح بیشترین راحتی را احساس می کنند. این قبیل افراد تمایل زیادی دارند که به توصیه بنجامین فرانکلین در مورد زودخوابیدن و زود بیدارشدن عمل کنند.

جغدها: در نقطه مقابل کسانی هم هستند که به طور طبیعی دوست دارند شب ها دیر بخوابند و صبح ها دیر از خواب بیدارشوند. تمایل جغدها به نیمه شب باعث می شود به راحتی تا نیمه های شب بیدار بمانند و صبح ها تا دیروقت بخوابند.

در صورت داشتن دماسنجی که قادر باشد گزارش 24 ساعته ای از دمای داخلی بدن را نشان دهد، می توانید طبقه بندی دقیق و ماهرانه ای به دست بیاورید. ریتم 24 ساعته ای از دمای بدن برای چرخه خواب/ بیداری یک شاخص موثر است و می تواند به شما کمک کند که بفهمید آیا به خواب چکاوکی گرایش دارید یا خواب جغدی. همان طور که در دبستان یاد گرفته اید، میانگین درجه حرارت بدن 37 درجه سانتی گراد است و در ساعات متفاوتی از روز حدود نیم درجه نوسان دارد.

برای فردی با خواب استاندارد، درجه حرارت بدن در دوره 24 ساعته معمولا حدود ساعت 5:30 صبح به پایین ترین حد می رسد. در مقام مقایسه، درجه حرارت بدن کسی که خواب چکاوکی دارد تقریبا در ساعت 4:30 صبح به حداقل می رسد، در حالی که این درجه حرارت در فردی با خواب جغدی اندکی پیش از ساعت 7 صبح به حداقل می رسد.

حقیقت این است که همچنان که پیر می شویم معمولا تمایل پیدا می کنیم حدود یک ساعت زودتر بخوابیم و یک ساعت زودتر بیدار شویم. بنابراین کسی که در جوانی خواب جغدی داشته ممکن است خود را با الگوی استاندارد یک شهروند سالمند تطبیق دهد و فردی با خواب استاندارد ممکن است به خواب چکاوکی گرایش پیدا کند. این روند می تواند برای افرادی که یک عمر خواب چکاوکی داشته اند مشکلات اجتماعی به وجود بیاورد، چون ممکن است متوجه شوند که قبل از طلوع خورشید بیدارند.

پست های مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید