درباره دیده شدن محتوا

به عنوان یک وبلاگنویس بارها برایم پیش آمده که مطلبی نوشته‌ام و در پس ذهن خود تصور می‌کردم قطعا این مطلب با استقبال خوبی از طرف کاربران مواجه می‌شود. اما در عمل چنین اتفاقی نمی‌افتاد!
بعضی اوقات نیز ممکن است برای این موضوع بسیار عصبی و ناراحت شوم و قید مطلب نوشتن را بزنم. بخشی از این مشکل به اینجا برمی‌گردد که با توجه به زیاد شدن سایت‌ها در دنیای وب و متاسفانه افزایش سایت های زرد، تشخیص محتوای با کیفیت و اصل از محتوای بی‌کیفیت و نامرغوب برای کاربران سخت شده است و آنها نمی‌دانند در میان این هجمه مطالب کدام را انتخاب کنند و بخوانند.

میتوانید برای اطلاعات بیشتر درباره بازاریابی محتوا را ببینید.

content-marketing-case-study

بخش دیگر مشکل اینجاست که شبکه های اجتماعی افراد را برای خواندن مطالب وبلاگ ها کم حوصله کرده است. افراد ترجیح می‌دهند در توییتر و فیس بوک بچرخند تا اینکه وقت خود را به خواندن مطلبی در وبلاگی اختصاص دهند. در ادامه می‌خواهم به علل و عوامل دیده نشدن مطالب خوب و خواندن نشدن آنها توسط کاربران اشاره کنم. با من همراه باشید.

۱- به چه محتوایی «خوب» گفته می‌شود؟

قبل از اینکه شروع به گفتن علل عدم توجه به مطالب با کیفیت کنم، اول باید برای خودمان روشن کنیم که اصلا محتوای خوب به چه معناست. آیا محتوای خوب به محتوایی گفته می‌شود که جمله‌بندی‌اش خوب باشد؟
یک محتوا برای اینکه به عنوان یک محتوای سطح عالی شناخته شود باید ۴ ویژگی زیر را داشته باشد:
۱- قابل اعتماد و دقیق باشد
اگر محتوایی که می‌نویسید حاصل شایعاتی باشد که به گوشتان خورده یا حرف های درگوشی خاله زنکی باشد، قطعا محتوای شما هیچگونه ارزشی نخواهد داشت و احتمال خوانده شدن توسط کاربر کم است که البته این موضوع در وب فارسی کاملا برعکس است. یعنی به اصطلاح ساده، زور سایت‌های زرد به سایت‌های خبری معتبر می‌چربد و کاربران بیش خبر هایی را باور می‌کنند و آنها را انتشار می‌دهند که در سایت های زرد نوشته شده باشند. ولی به هر حال سعی کنید محتوایی بنویسید که از صحت آن مطمئن باشید.

۲- قابل به اشتراک گذاری باشد

با توجه به افزایش تاثیر شبکه های اجتماعی در بازاریابی و سئو، محتوایی که قابل به اشتراک گذاری نباشد عملا ارزشی ندارد. همانطور که گفتم کاربران امروزه اکثر وقت خود را در شبکه های اجتماعی می‌گذرانند و شما می‌توانید از این ظرفیت برای بهتر شناخته شدن مطالب وبلاگتان استفاده کنید.

۳- ذهن کاربر را درگیر کند
اگر در فضای کنونی وب، توانستید مطلبی تولید کنید که ذهن کاربر را درگیر کند و کاربر را وادارد که در مورد آن مطلبی که شما نوشته اید، تحقیقات بیشتری انجام دهد، قطعا شما برنده‌اید. اصولا اگر کاربری به وبلاگ شما بیاید و موضوعی تحقیقاتی و مورد بحث را در آن بخواند قطعا تاثیر بسزایی در موفقیت وبلاگ شما خواهد داشت. پس مطالبی را به مردم بیاموزید که در زندگی آنها کاربرد داشته باشد و آنها را به جستجوی بیشتر تشویق کند.۴- حاصل تلاش و کوشش باشد
تمامی مطالب خوب لزوما با ارزش نیستند. اما قطعا بسیاری از مطالب خوب حاصل تلاش و کوشش نویسنده و وقت زیادی هستند که برای آنها صرف شده. در نهایت فراموش نکنید که به خوانندگان احترام بگذارید و البته «نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود»

۲- برای نوشتن مطالب خوب به منتقدنتان گوش دهید نه به طرفدارانتان

قبل از اینکه اقدام به نشر مطلب در وبلاگ کنید، چند دقیقه‌ای را صرف فکر کردن به این موضوع کنید. از خود بپرسید آیا چیزی که می‌خواهم بنویسم به درد کاربران می‌خورد؟ آیا می‌تواند سوالی را پاسخ دهد یا راهکاری ارائه کند؟
برای نوشتن مطالب خوب و با کیفیت هیچوقت به حرف طرفدارانتان گوش ندهید. برای نوشتن مطالب خوب از افراد بخواهید شما را نقد کنند و از منتقدانتان بپرسید که محتوای من از نظرآنها چه مشکلی دارد. زیرا فرد منتقد مانند آینه‌ای است که خود واقعی‌تان را به شما نشان می‌دهد.

۳- مطلب خود را بازاریابی کنید

همه ما دوست داریم مطالبی بنویسیم که توسط افراد به اشتراک گذاشته شوند و به خاطر نوشتن آن مطلب همه برایمان کف و سوت بزنند. بسیاری از وبلاگ‌نویسان فقط مطلب خوب تولید می‌کنند و نسبت به بازاریابی برای آن کم توجه هستند و استدلال می‌کنند که محتوای تولیدی من ناب است و نیاز به کار دیگری ندارد. در صورتی که من چنین فکری نمی‌کنم. زیرا افراد کشته مرده مطالب شما نیستند که وقت خود را صرف خواندن مطالب شما کنند؛ مگر این که واقعا فرد معروفی باشید! شما باید با مارکتینگ مطالب خود، آنها را راضی به خواندن نوشته‌هایتان کنید.

مواردی که گفتم، از عوامل اصلی خواندن نشدن مطالب با کیفیت و ناب هستند که می‌توانید با در نظر گرفتن آنها، مطالبی بنویسید که هم خوب باشد و البته هم کاربر آن را بخواند.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *