تغذیه سالم در بهبود سلامت بدن

:در رژیم کم کربوهیدرات به جای خوراکی‌های پر از قند، نان و ماکارونی، می‌توانید دریافت کربوهیدرات را به حداقل برسانید و پروتئین فراوان و سبزیجات مصرف کنید و لاغر شوید.

در رژیم غذایی کم گلیسمی (کم کربوهیدرات)، شما بدون اینکه احساس گرسنگی کنید، می توانید وزن خود را کم کنید.

تحقیقات نشان داده است که رژیم های لاغری کم کربوهیدرات از رژیم های لاغری کم چرب موثرتر هستند.

انواع متفاوتی از رژیم های لاغری کم کربوهیدرات یا کم گلیسمی وجود دارد. در برخی از این نوع رژیم لاغری مصرف برخی از خوراکی ها ممنوع است اما در برنامه دیگری چنین نیست.

مثلا برخی خوردن هویج را قدغن کرده اند، برخی دیگر مصرف موز را مناسب می دانند. اما این رژیم لاغری از هر نوعی که باشد در بررسی ها مشخص شده می تواند به کم کردن وزن و بهبود سلامتی کمک کند.

کربوهیدرات های “خوب” در برابر “بد”

رژیم لاغری کم گلیسمی، سرشار از کربوهیدرات های خوب است (مانند سبزیجات و غلات کامل) و البته کربوهیدرات بد هم کم دارد (مانند کیک های شکلاتی). پروتئین های کم چرب و چربی های مفید هم در این رژیم لاغری جای دارند.
یک وعده غذایی کم کربوهیدرات

غذایی که مصرف می کنید به وضعیت جسمانی تان هم بستگی دارد. در این رژیم لاغری لازم است که مصرف کربوهیدرات ها را به حداقل برسانید.

بنابراین با توجه به وضعیت بدن تان می توانید غذای مصرفی خود را انتخاب کنید.

اصول رژیم لاغری کم کربوهیدرات

در این قسمت اصول اولیه این رژیم، در واقع تغذیه خوب و احساس بهتر که چه مواردی را بهتر است مصرف کنید و کدام یک را به کناری بگذارید، ارائه شده است:

خوراکی های غیرمجاز: شکر، شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS)، روغن های دانه ها، روغن های ترانس، محصولات رژیمی و کم چرب و غذاهای بسیار فرآوری شده مانند غلات صبحانه، کنسروسبزیجات، تنقلاتی مانند چیپس، سوسیس، کالباس و نوشابه ها

خوراکی های مجاز: گوشت، ماهی، تخم مرغ، سبزیجات، میوه، آجیل، دانه ها، لبنیات پرچرب، چربی های مفید، روغن های سالم و حتی برخی از غلات بدون گلوتن یا کمی سیب زمینی.

شرح خوراکی های غیرمجاز

در این رژیم لاغری مصرف 7 نوع خوراکی زیر ممنوع است:

شکر: نوشابه، آبمیوه، شهد آگاو، شکلات، بستنی و هر محصولی که در آن شکر (چه طبیعی و چه مصنوعی) به کار رفته است.

غلات گلوتن دار: گندم، گندم اسپلت (جلبان)، جو و جو چاودار. البته انواع نان ها و ماکارونی ها را هم باید از لیست غذایی حذف کرد.

چربی های ترانس: چربی های تمام یا اندکی هیدروژنه شده

دانه های سرشار از امگا6 و روغن های سبزیجات: دانه پنبه، سویا، آفتابگردان، دانه انگور، ذرت، روغن کانولا و گلرنگ

قندهای مصنوعی: آسپارتام، ساخارین، ساکرالوز، سیکلامات و پتاسیم آکسفالم. به جای این قندها می توانید از قند مصنوعی استویا استفاده کنید.

محصولات “رژیمی” و ” کم چرب”: بسیاری از محصولات لبنی، غلات صبحانه، بیسکویت ها و غیره.

غذاهای فرآوری شده: تقریبا تمام محصولات خوراکی کارخانه ای در این دسته قرار می گیرند. حتی آن محصولاتی که روی آن برچسب” غذاهای سالم” زده شده است.

شرح خوراکی های مجاز

مصرف خوراکی های زیر در رژیم لاغری کم کربوهیدرات بلامانع است:

گوشت: گوشت گاو، بره، جوجه و غیره. گوشت حیواناتی که با علف تغذیه می شوند، بهتر است.

ماهی: سالمون، قزل آلا و روغن ماهی کوچک. مصرف ماهی های غیرپرورشی بهتر است.

تخم مرغ: تخم مرغ های پاستوریزه و سرشار از امگا3، بهتر هستند.

سبزیجات: اسفناج، بروکلی، گل کلم، هویج و….

میوه ها: سیب، پرتقال، گلابی، زغال اخته، توت فرنگی و ..

دانه ها و آجیل: بادام، گردو، تخمه آفتابگردان و ..

لبنیات پرچرب: پنیر، کره، ماست، خامه غلیظ

چربی ها و روغن ها: روغن نارگیل، کره، روغن زیتون و روغن کبد ماهی

البته هنگام لاغر شدن، مراقب باشید از دانه ها و آجیل ها، زیاد مصرف نکنید. در مورد پنیر و میوه ها هم افراط نکنید. به طور مثال روزی یک عدد میوه مصرف کنید.

سلامت نیوز: با این رژیم غذایی بدون احساس گرسنگی،لاغر شوید

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *