بهره گیری از اینفلوئنسر

اینفلوئنسر مارکتینگ شامل بازاریابی کالا و خدمات از طریق کسانی است که در خصوص محصولاتی که دیگران خریداری می کنند، تاثیر و کنترل دارند. این تاثیرگذاری بر بازار عموما ناشی از تخصص، شهرت و یا محبوبیت افراد است. بازاریابی برای مخاطبان اینفلوئنسرها مشابه بازاریابی دهان به دهان است با این تفاوت که در اینفلوئنسر مارکتینگ لزوما به توصیه های صریح و آشکار کالا یا خدمات موردنظر توسط فرد تاثیرگذار وابسته نیست.

تاثیرگذاری و نفوذ منحصرا به افراد وابسته نیست و می تواند برآمده از طیف گسترده تری باشد. هر شخص، گروه، برند و یا حتی مکان خاص می تواند به صورت بالقواه یک اینفلوئنسر باشد. وقتی یک سلبریتی از یک محصول استفاده می کند، سازنده محصول شناخته می شود و به دلیل تایید شدن توسط سلبریتی مورد احترام قرار می گیرد.

وبلاگ نویسان هم به دلیل اینکه به عنوان افرادی قابل اعتماد و موثق شناخته شده اند به اینفلوئنسرهای مهمی در فضای مجازی تبدیل شده اند و دنبال کنندگان وفاداری دارند. همین موضوع باعث می شود که توصیه یک وبلاگ نویس به مراتب بیشتر از یک آگهی تبلیغاتی سنتی قابل اطمینان به نظر می رسد. با استفاده از افراد تاثیرگذار یا همان اینفلوئنسرها، کمپانی ها می توانند از بدبینی و شک و تردیدی که می تواند توسط پیام های تبلیغاتی و بازاریابی مستقیم در مخاطب ایجاد شود، جلوگیری کند.

این شکل از بازاریابی در نوع خود منحصر به فرد است چون به جای تمرکز به نیاز مشتری به نیاز اینفلوئنسر توجه می کند. کمپانی ها باید برای این افراد احترام قائل باشند و رابطه ای طبیعی و ارگانیک با اینفلوئنسرهایی که قرار است محصول را توصیه کنند، برقرار کنند. برای مثال ارسال محصولات جدید قبل از ورود به بازار و یا دعوت اینفلوئنسرها برای بازدید از کمپانی از روش هایی است که می تواند به شکل گیری این رابطه ارگانیک و ایجاد اعتماد کمک کند.

اما تنها اشکال عمده این روش بازاریابی این است که مثل بازاریابی سنتی قابل کنترل نیست. در حالی که بعضی از اینفلوئنسرها منحصرا تصویر مثبتی به محصول می دهند اما ممکن است افراد تاثیرگذاری که با مشکلات اجتماعی یا قانونی مواجه می شوند و یا از مرکز توجه عمومی خارج می شوند تاثیر منفی بر محصول داشته باشند. بنابراین بازاریابان باید آمادگی مواجه شدن و مقابله با چنین شرایطی را داشته باشند.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *