بهترین و بدترین شیر برای قلب

شیر گاو یک گزینه مناسب و قدیمی و سرشار از ویتامین های آ، دی و ث بعلاوه کلسیم برای حفظ سلامت قلب است. ما چربی اشباع ‌شده و کلسترول موجود در شیر کامل و حتی شیر دو درصد باعث خنثی‌ سازی مزایای سلامتی این نوع از شیر می‌ شود.
کسانی که به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند و یا به پروتئین های خاصی در شیرگاو حساسیت دارند، یا گیاه خوارند، می توانند به سادگی شیرهای دیگر را جایگزین این نوع شیر کنند و از فواید آن بهره ببرند.

شیر گاو ارگانیک:

 شیر گاو مجموعا 146 کالری، 5 گرم چربی اشباع و 24 میلی گرم کلسترول در هر پیمانه دارد. این نوع شیر منبع عالی پروتئین و مواد مغذی است و یک پیمانه از آن یک سوم نیاز روزانه به کلسیم را برطرف می کند. علاوه بر این شیر گاو ارگانیک، به طور قابل توجهی خاصیت‌ ضد التهاب بخاطر اسیدهای چرب امگا ۳ است. مصرف اسیدهای چرب امگا 3 برای بهبود سلامت قلب مفید است.
باید در نظر داشت که  لبنیات پرچرب باعث بروز مشکلاتی برای قلب می ‌شوند. به عقیده متخصصان انجمن قلب آمریکا چربی اشباع ‌شده موجود در رژیم غذایی سطح کلسترول بد را بالا می ‌برد و همین باعث بیماری قلبی و سکته مغزی می‌ شود.
نیاز است بدانید که یک ‌کاسه شیر کم ‌چرب حاوی 83 کالری و 5 میلی ‌گرم کلسترول است و چربی اشباع ‌شده ندارد. علاوه بر این، شیر گاو حاوی پتاسیم است که می ‌تواند از فشارخون بالا جلوگیری کند.

شیر گاو خام:

 مردم تصور میکنند که مصرف شیر خام غیر پاستوریزه خواص سلامتی بیشتری دارد در حالی که این نوع شیر سرشار از چربی اشباع و کلسترول و مضر به حال قلب است. پزشکان بر این باورند که زنان باردار و کودکان به هیچ وجه نباید شیر خام و یا محصولات لبنی ساخته شده از این نوع شیر را استفاده کنند. علاوه بر این، شیر خام منبع باکتری های مضر مانند سالمونلا، لیستریا، و ای کولای است و مردم با سیستم ایمنی ضعیف در معرض خطر ابتلا به بیماری های ناشی مواد غذایی خام، به هیچ وجه نباید این نوع شیر را استفاده کنند.

شیر سویا:

 این نوع شیر در هر پیمانه تنها 80 کالری و 4 گرم چربی دارد و یک جایگزین عالی برای شیر گاو و برای کسانی است که از عدم تحمل لاکتوز رنج می برند میتواند باشد.
شیر سویا در هر پیمانه 7 گرم پروتئین دارد و برای حفظ سلامت قلب یکی از بهترین گزینه ها است. اگرچه این نوع شیر سرشار از مواد معدنی، چربی های اشباع نشده، ویتامین ها و فیبر است، باید در انتخاب آن، نوع غنی شده با کلسیم، بدون شکر را انتخاب کرد.

شیر نارگیل:

این نوع شیر و اضافه کردن جوی دو سر به آن بهترین گزینه برای صرف صبحانه است. یکلیوان شیر نارگیل شیرین نشده تنها حاوی 4 گرم چربی اشباع است. البته باید گفت که شیر نارگیل حاوی اسیدهای چرب با زنجیره متوسط است که مزایای زیادی برای سلامتی دارد و از بروز بیماری های قلبی پیشگیری می کند.

شیر بز:

اگر در هضم کردن لاکتوز دچار مشکل هستید، شیر بز بهترین شیر جایگزین است. با این حال، شیر بز سرشار از کالری، چربی اشباع‌شده و کلسترول است. محدود کردن چربی ‌های اشباع‌شده در رژیم غذایی به کاهش کلسترول خون و کاهش خطر بیماری عروقی کرونری کمک می ‌کند. علت این است که سطوح بالای کلسترول در خون موجب تجمع پلاک در شریان‌ های قلب می ‌شود و خطر سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش می‌ دهد.

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *